سلیمی با اشاره به جای خالی یک تشکل قرآنی واحد، گفت: به خوبی واضح است که در جامعه ما جای یک تشکل قرآنی منسجم که بیانگر اراده حقوقی جامعه قرآنی و قربه الی الله باشد، خالی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون بهره وری موقوفات و مستغلات آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، ۱۵ فروردین ماه با حضور در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی سال ۱۴۰۲ ایکنا ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام ماه رمضان، ماه بهار و نزول قرآن کریم و نیز فرارسیدن بهار طبیعت، اظهار کرد: بهار طبیعت، مصداقی اکمل از اقتدار حضرت باری تعالی است.

وی همچنین با تبریک بیستمین سال تأسیس خبرگزاری بین المللی قرآن بیان کرد: امیدوارم خداوند متعال به همه این توفیق را مرحمت کند تا خدمتگزاران با اخلاصی در محضر قرآن کریم باشیم.

سلیمی در ادامه از ریاست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور م مدیرعامل ایکنا تشکر کرد که همه ساله سنت زیبای دیدار نوروزی با خادمان قرآن کریم را صیانت می کنند و ادامه داد: حدود ۲۱۴ سال قبل در یکی از شهر های بندری انگلستان به نام لیورپول کودکی به دنیا آمد که نام او را ویلیام نهادند. وی کودک با استعدادی بود و مدارج تحصیلی را طی کرد و در عنفوان جوانی به عنوان نماینده مردم انگلستان به مجلس عوام وارد شد. او یک دوره وزیر خزانه داری و چهار دوره نیز عنوان نخست وزیری انگلستان را که در آن زمان بریتانیای کبیر نامیده می شد، بر عهده داشت. یک سیاستمدار کهنه کار و بسیار خوش فکر البته فکری که در جبهه شیطان و ابلیس قرار داشت.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: این شخص کسی جز ویلیام گلادستون، نخست وزیر مشهور انگلستان نبود. وی در همان سال های صدارت خود بیانی دارد که علمای بزرگوار ما آن را در منبر های قبل از انقلاب برای ما تعریف می کردند. بعد ها نیز که تفسیر وزین نمونه منتشر شد، در صفحات پایانی جلد چهارم آن به این نکته به عنوان یک سند اشاره شد. گلادستون دشمنی وحشتناکی با دین، قرآن و پیامبر (ص) داشت.

۳ مانع برای امپراطوری انگلستان
وی بیان کرد: ثبت شده است که در یکی از روز ها در نطق خود در مجلس عوام انگلستان عبارتی را بیان کرده که به صراحت در حالی که یک قرآن در دست داشت، به نمایندگان مجلس اعلام کرد تا زمانی که سه عنصر در میان امت اسلام حکومت می کند، امپراتوری انگلستان نمی تواند به اهداف خود در میان امت اسلام و خاورمیانه برسد. اول قرآن، دوم کعبه و سوم محمد (ص).

سلیمی اظهار کرد: گلادستون این گونه برای نمایندگان مجلس عوام ادامه داد که مادامی که این قرآن تلاوت و تفسیر شده و مورد توجه امت اسلام باشد، نمی توانیم بر این امت سلطه پیدا کنیم. مادامی که به واسطه وجود کعبه، کنگره بین المللی حج برگزار می شود و مسلمانان سالی یک بار در این جمعیت باعظمت مجتمع می شوند، نمی توانیم بر آن ها حکومت کنیم. همچنین، مادامی که نام این شخص به عنوان پیامبر این ها هر روز بار ها در گلدسته ها و مأذنه ها با صدای بلند ندا داده می شود، نمی توانیم به اهداف خود برسیم.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: گلادستون در حضور نمایندگان مجلس عوام به چاره جویی برای مقابله با این سه عنصر اساسی دنیای اسلام پرداخته و بیان کرد که در این زمینه اول باید قرآن را به آتش کشید. سپس، باید کعبه را منهدم و ویران کرد و در پایان نیز نام این پیامبر را از بین امت اسلام محو کرد. طومار زندگی پلید گلادستون در سال ۱۸۹۸ در هم می پیچد. گلادستون مرد و رفت تا پاسخگوی دشمنی کور خود با اسلام و مسلمانان باشد، اما نظریات او آویزه گوش همه سیاستمداران اروپایی و آمریکایی تا به امروز شد.

وی افزود: دشمنان از این سخنان گلادستون بهره برده و در حال انجام فعالیت های ضد اسلامی هستند. قرآن را به ظاهر به آتش می کشند، اما چیزی که از آتش زدن قرآن مخرب تر و ویرانگرتر است، مهجوریت و غربت قرآن کریم است که در بین امت اسلام تا حدود قابل توجه و تأسف باری تحقق پیدا کرده است. زمانی می توانیم بگوییم قرآن در مهجوریت نیست که تجلی ارزش های قرآنی در همه اقدامات سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی متجلی باشد.

مهجوریت در قرائت و تلاوت قرآن
سلیمی گفت: آمار نابسامانی ها و ناهنجاری ها در کشور های اسلامی حتی ایران نشان می دهد آن گونه که باید و شاید نتوانستیم از ظرفیت قرآن کریم بهره مند شویم و باید برای این مهجوریت فکری کرد. یکی از این مهجوریت ها، مهجوریت در قرائت و تلاوت است. بسیاری از افراد در کشور ما در همین شرایط هستند که نمی توانند یک روخوانی ساده بدون غلط قرآن را پشت سر گذارند. همچنین، این مهجوریت در آموزش، ترجمه و تفسیر، تدبر و مهم تر از همه در عمل و حفظ حرمت و قداست قرآن وجود دارد.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: ضرورتی ندارد در کشوری که بیش از ۲۳۰ هزار شهید در راه دفاع از قرآن و ولایت تقدیم کرده، به بهانه فرارسیدن بهار، جایگاه قرآن در داخل یک کنسرت با به کارگیری آلات و ادوات و موسیقی مورد خدشه واقع شود؛ البته این را می دانیم که اگر این سخنان را بیان کنیم، بلافاصله از سوی جماعتی به عدم درک هنر، افراطی بودن، بی توجه بودن به مقتضیات روز و ... متهم می شویم. اولین موردی که مورد حمله گلادستون بود و این سیاست هنوز نیز ادامه دارد، حمله به قرآن کریم بود.

وی افزود: دومین مورد از اهداف شوم گلادستون، در ارتباط با بحث حج بود. زمانی که حج به سفر زیارتی و سیاحتی تبدیل شود، از فلسفه و اسرار حج تهی خواهد شد و باز هم بخشی از هدف این عامل سرسپرده سیاست انگلستان پیاده شده است.

وی با اشاره به سومین بخش نظر گلادستون، گفت: جالب است براساس آخرین آمار اداره آمار لندن، محبوب ترین نام در انگلستان نام پیامبر ما است و خود آن ها متوجه برکات و عنایات اسلام و قرآن و این مکتب شده اند.

سلیمی بیان کرد: در تحلیل هایی که برخی از باشگاه های فوتبالی انگلستان در همین اسفندماه گذشته منتشر کردند، فقط به خاطر یک فوتبالیست مسلمان مصری یعنی محمد صلاح، ۱۹ درصد آمار جرایم و جنایات در آنجا کاهش پیدا کرده است. آن ها اعتقاد دارند که لازم نیست نام محمد (ص) از روزگار محو شود؛ چراکه اگر سنت، سیره و سلوک نبوی در بین ما رنگ ببازد، باز هم بخشی از هدف این اراذل تحقق پیدا کرده است.

این پیشکسوت قرآنی با طرح این سؤال که تکلیف جامعه قرآنی در این رابطه چیست و آیا باید به وضع موجود قانع باشیم، به تک بیتی از یکی از قصیده های عباس براتی پور در رابطه با قرآن کریم اشاره و بیان کرد: این تک بیت مدت سه دهه است که بنده را به خود مشغول کرده است: «من هم از قرآن خجالت می کشم/ کوله باری از ندامت می کشم».

وی گفت: واقع مطلب این است که علی رغم همه تلاش های عالی و ارزشمندی که در خدمت به قرآن و نشر و ترویج فرهنگ این کتاب حیات بخش صورت گرفته، کارنامه ای که درخور نظام مقدس شهیدان باشد، وجود ندارد و در این رابطه همه سازمان ها و نهاد ها و متولیان امور قرآنی باید بیشتر از این تلاش کنند و قرآن را در اولویت اول خود قرار دهند.

مشخص شدن هزینه کرد بودجه قرآنی کشور
سلیمی ادامه داد: یکی از کار هایی که باید انجام شود، این است که همه کسانی که از بیت المال مسلمانان در کشور برای فعالیت های قرآنی بودجه می گیرند، رسماً اعلام کنند که این بودجه در چه مسیر هایی و چگونه هزینه شده است. این نظارت باعث می شود کار ها دقیق تر انجام شده، زمینه برخی از سخنانی که شائبه تهمت و غیبت دارد، از بین برود و این شفاف سازی که از مطالبات جامعه قرآنی است، به خوبی انجام شود.

این پیشکسوت قرآنی افزود: امروز جامعه قرآنی باید در سایه سار دو عنوان مهم اخلاص و اتحاد بیشتر از این فعال باشد. چرا باید ظرفیت بسیار فوق تصور ما در رابطه با جامعه قرآنی در همه مسائل اجتماعی از قانون گذاری تا سیاست داخلی و خارجی و ... خود را نشان ندهد که مقداری از آن به خاطر بی همتی برخی از ماست. امروز جامعه قرآنی هنوز یک دست و یک صدا به صورت منسجم و متحد، تشکل خاصی ندارد تا بتواند مواضع و منویات خود را نه به عنوان کار سیاسی و جناحی و حزبی، بلکه به عنوان لشکر قرآنی و سربازان قرآنی و بدون سهم خواهی به مسئولان و مدیران ارشد نظام اعلام و مطالبه کند.

وی با اشاره به خالی بودن جای یک تشکل قرآنی واحد و منسجم که بیانگر اراده حقوقی جامعه قرآنی قربه الی الله باشد، ابراز کرد: برای این مسئله جامعه قرآنی باید چاره ای بیندیشد. البته مجموعه خبرگزاری ایکنا نیز می تواند با دعوت از قرآنیان و برگزاری یک هم اندیشی زمینه آغاز این فعالیت را فراهم کند. افرادی امروز در این مراسم حضور دارند که در رابطه با قرآن تجربه دارند و ما باید از این تجارب استفاده کنیم.

به جوانان عاشق قرآن میدان دهیم
وی در پایان با یادی از درگذشتگان عرصه قرآن، گفت: هر سال که می گذرد باید در این رابطه چهره های جدید را مشاهده کنیم. آیا واقعاً از ظرفیت افرادی مانند مرحوم استاد شهیدی پور و مرحوم لسانی فشارکی استفاده کرده ایم؟ باید در این رابطه همت کنیم و در رابطه با به کارگیری استعداد های قرآنی کشور و میدان دادن به جوانانی که عاشقانه در خدمت قرآن هستند، فکر کنیم.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان