به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  داریوش فرمانی گفت: تپه های کلگاه تپه، تپه تاریخی طلسم، تپه تپه بور، تپه یاوکل و تپه کرند کهنه تعیین عرصه و حریم شدند.
 تپه کلگاه تپه واقع در روستای کلگاه از توابع بخش مرکزی سنقر است که بعد از گمانه زنی این تپه در ۲۶ نقطه مجموع حریم و عرصه این تپه تاریخی مشخص شد.
 همچنین تپه تاریخی طلسم واقع در روستای طلسم از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو است که مهم ترین حوزه تپه شهرستان دالاهو و دارای گورستان زمان اشکانی است، تعیین عرصه و حریم شده است.
 تپه تپه بور واقع در شهرستان جوانرود است که به تازگی مورد گمانه زنی قرار گرفته و حریم و عرصه آن مشخص شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه افزود: همچنین گمانه زنی تپه های یاو کل ۱ و یاو کل ۲ در شهرستان گیلان غرب واقع در روستای ملاط آباد انجام شد و توسط کارشناسان میراث فرهنگی حریم و عرصه آن مشخص شد.

فرمانی با بیان اینکه توسعه کاوش های باستان شناسی و گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم آثار و تپه های تاریخی با هدف حفاظت از این آثار جزو اولویت های اداره کل قرار دارد، گفت: در محوطه باستانی کرند کهنه که یک محوطه باستانی است یک تپه تاریخی کشف شده و کارشناسان در حال بررسی و تعیین نقاط این تپه به سفال های مختلفی برخوردند که نیاز به پژوهش های بیشتری در آینده است.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : گیلان رشت

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان