سیمین پناهی فرد نویسنده و مترجم گفت: جلال آل احمد یک نویسنده مردمی بود و بیش از همه در داستان ها وآثارش به طبقه فرودست و متوسط جامعه پرداخته است.


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سیمین پناهی فرد نویسنده و مترجم با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر درباره سبک نگارش جلال آل احمد افزود: جلال یک شخصیت ویژه و خاص بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند وی برای آگاهی بخشی یک نسل ساخته شده بود و در انقلاب و جریان روشنفکری آن زمان نقش به سزایی داشت و در کل داستان ها وآثارش به طبقه فرودست و متوسط جامعه توجه خاص داشت.
وی گفت: آثار جلال از مجموعه «دید و بازید» شروع می شود بعد مجموعه داستان «از رنجی که می بریم» یک شرح حال از تحول درونی خودش و زمانی که به عنوان زندانی سیاسی زندانی می شود و از وضعیت زندانیان سیاسی در دوران پهلوی در این مجموعه داستان می گوید.
سیمین پناهی فرد افزود: جلال در مجموعه داستان «زن زیادی» یک زن بدبخت را روایت می کند که نماینده زنان ایران در دهه ۲۰ و ۳۰ ایران است که در جامعه مرد سالار ازخودش هیچ اراده و اختیاری ندارد و بدون وجود مرد کاری از دستش بر نمی آید. وی از منتقدان این بود که زن ها باید سهمی در جامعه داشته باشند.
این نویسنده گفت: «نفرین زمین»، «سرگذشت کندو ها» و «مدیر مدرسه» هم از دیگر آثار بسیار خوب جلال است، کتاب «مدیر مدرسه» الهام گرفته از زندگی شخصی و حرفه ای خودش است به عنوان یک معلم که کار می کرد در این کتاب از شیوه حکومت و مسائل و مشکلات جامعه انتقاد می کند و داستان معلمی را روایت می کند که از درآمد کم و خستگی بیش از اندازه تصمیم می گیرد مدیر مدرسه شود تا درآمد بیشتر داشته باشد وقتی مدیر مدرسه می شود بامسائل و فسادی که در نظام آموزش و پرورشآن زمان بود آشنا می شود وآن را برای خواننده ها مطرح می کند.
خانم پناهی فرد در ادامه همچنین درباره زندگی و ویژگی های جلال آل احمد گفت: مرحوم جلال آل احمد درسال ۱۳۰۲ در محله بازار تهران در یک خانواده مذهی به دنیا آمد پدرش روحانی بود کودکی اش در یک خانواده مذهبی گذشت بعد از اینکه تحصیلات ابتدایی را تمام کرد وارد بازار کار می شود و از کودکی در میان مردم بود در حین کار شبانه در مدرسه دار الفنون تحصیل کرد بعد از دیپلم به مدت دو ماه برای تحصیل در حوزه به نجف رفت، اما خیلی زود به ایران بر گشت و وارد دانشسرای عالی تهران شد.
درسال ۱۳۲۵ در رشته ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد و به عنوان معلم با استخدام وزارت فرهنگ در می آید و روحیه معلمی شان را تا پایان عمر داشت و تمام نویسندگان جوانی که دنباله رو جلال بودند از وی آموزش می دیدند و تا دکترای ادبیات فارسی پیش می روند و رساله شان را با عنوان «قصه های هزارو یک شب» می نویسند، ولی به دفاع رساله نمی رسد، چون جریان حزب توده پیش آمده بود و بدون اینکه مدرک دکترایشان را بگیرند درس را رها و شروع به نوشتن می کند و در سال ۱۳۲۷ طی یک سفری که از شیراز به تهرانآمد با سیمین دانشورآشنا می شوند و درسال ۱۳۲۹ باهم ازدواج می کنند و زوج ادیب را تشکیل می دهند و تا سال ۱۳۴۸ باهم زندگی می کنند.
وی در ادامه افزود: بعد از کودتای ۱۳۳۲ که ساواک وی را به خاطرفعالیت تحت نظر داشتنداز کار برکنار می شود زندگی اش را به اسالم گیلان می برد تا اینکه در شهریور ۱۳۴۸ در آنجا فوت می کند.
خانم پناهی فرد درباره همایش نقش جلال آل احمد در فرهنگ و ادب معاصر که عصر امروز همزمان با یکصدمین سالروز تولد و پنجاه و چهارمین سالگرد درگذشت جلال آل احمد درباغ کتاب تهران برگزار می شود هم افزود:
در این همایش که با حضور استادان و فرهیختگان برگزار می شود، در دو بخش گزارش های جلال با تاکید برسفرنامه خسی در میقات و مجموعه مقالات وی بررسی می شود.
وی درپایان گفت: پخش نسخه صوتی نون والقلم هم از دیگر برنامه های همایش نقش جلال آل احمد در فرهنگ و ادب معاصر است.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان