به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندی وایر، اولین انیمیشن بلند هایائو میازاکی پس از بیش از یک دهه، با عنوان «پسر و مرغ ماهی خوار» پس از نمایش در جشنواره تورنتو به جشنواره نیویورک می رود.
این فیلم که اولین فیلم این استاد در یک دهه اخیر است، یک فانتزی جذاب و بی نهایت مبتکرانه از جنگ جهانی دوم و نوجوانی است که مرگ غم انگیز مادرش او را در خود فروبرده و از توکیو به خانه روستایی آرام نامادری جدیدش ناتسکو نقل مکان می کند. او با یک مرغ ماهی خوار خاکستری به امید نجات ناتسوکو به سفری زیرزمینی می رود.
در همین حال فیلم های دیگری چون «نفرین» ناتان فیلدر و بنی سفدی و «دشمن» گارت دیویس اولین نمایش جهانی خود را در شصت و یکمین جشنواره سالانه فیلم نیویورک تجربه می کنند.
در بخش اسپاتلایت «مائسترو» یا «رهبر ارکستر» بردلی کوپر اولین نمایش خود را در آمریکای شمالی تجربه می کند. بردلی کوپر در این فیلم زندگی موسیقیدان افسانه ای لئونارد برنشتاین را با حساسیت، نبوغ بصری و شکوه سمفونیک کارگردانی کرده است. این فیلم ۲ اکتبر به طور ویژه با صدای دالبی پخش خواهد شد.
دیوید کراننبرگ هم فیلم جدیدش را با عنوان «چهار زن بی عشق» که محصولی از کانادا / ایتالیا است و از آن به عنوان مینیاتوری سوررئالیستی یاد شده، برای اولین بار در آمریکا به نمایش درمی آورد.
فیلم کوتاه «بلیت» ساخته یورگوس لانتیموس محصول ۲۰۲۲ یونان هم اولین نمایش خود در آمریکا را در این جشنواره تجربه می کند. در این فیلم لانتیموس با اما استون همکاری کرده و فیلم در یک جزیره دورافتاده یونان به صورت سیاه و سفید و صامت ساخته شده و در آن استون در نقش بیوه ای جوان ظاهر شده که به سفر زندگی خود با همسر فقیدش (دیمین بونارد) ادامه می دهد. این فیلم ۳۵ میلی متری موسیقی متن ضبط شده ندارد و اجرای زنده گروهی از نوازندگان و یک گروه کر که قطعاتی از باخ و توشیو هوسوکاوا را اجرا می کنند، موسیقی متن آن را تشکیل می دهد.
«نفرین» ناتان فیلدر و بنی سافدی محصول آمریکا، «دشمن» گارث دیویس از استرالیا، فیلمی اقتباسی از درامی علمی- تخیلی که پرسش های اساسی درباره آخرالزمان محیطی و ظهور هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار می دهد، «رفتن به مریخ: پروژه نیکی جیووانی» ساخته جو بروستر و میشل استفنسون محصول آمریکا که برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره ساندنس در بخش مستند شد و پرتره شاعر و فعال نیکی جووانی را با نزدیک شدن به ۸۰ سالگی دنبال می کند، دیگر فیلم های این جشنواره است.
«هیتمن» ریچارد لینکلیتر محصول آمریکا با بازی گلن پاول در نقش استاد فلسفه ای که در نقش یک قاتل مخفی ظاهر می شود و در واقع یک کمدی وجودی هوشمندانه درباره هویت و پوچی است، مستند جدید فردریک وایزمن محصول فرانسه / آمریکا با عنوان «منوی دلپذیر ترویسگروس» که دوربین خود را به یک رستوران سه ستاره میشلن در روستایی در مرکز فرانسه می برد که توسط آشپزی به نام ترویسگروس و پسرانش اداره می شود و نشان دهنده تلاش برای کمال است و «شهر اشغالی» استیو مک کوئین محصول انگلستان / هلند، مستند ۴.۵ ساعته درباره حفاری های تاریخی و تقابل بزرگ با میراث تاریخی شرم آور از واقعیت های زندگی در آمستردام در طول جنگ جهانی دوم تحت اشغال نازی ها هم در جشنواره حضور دارند.
«تونل کبوتر» ارول موریس محصول بریتانیا که در آن این مستندساز پیشگام، زیبایی شناسی خود را در پرتره ای پرخاشگر از جان لوکاره به کار می برد و به رمان هایی مانند «جاسوسی که از سردسیر آمد»، «پیله ور، خیاط، سرباز، جاسوس» که برای همیشه نحوه درک ما از جاسوسی را تغییر داد، می پردازد و «ریویچی ساکاموتو | اپوس» ساخته نئو سورا محصول ژاپن ساخته شده توسط پسر ساکاموتو که مارس ۲۰۲۳ در ۷۱ سالگی درگذشت و با مرگش جهان یکی از بزرگترین نوازندگان و آهنگسازان خود را از دست داد، مستندی از کنسرت دسامبر ۲۰۲۲ وی است که فقط ساکاموتو و یک پیانوی بزرگ را به نمایش می گذارد، هم از فیلم های جشنواره نیویورک امسال هستند.
«راه عجیب زندگی» پدرو آلمودوار محصول اسپانیا، فیلمی کوتاه و یک ملودرام وسترن با بازی ایتن هاوک در نقش کلانتر شهری کوچک که پس از ۲۵ سال دوباره دوستش با بازی پدرو پاسکال را در حالی که پسر وی مظنون به قتل است، ملاقات می کند، «شرق شیرین» شان پرایس ویلیامز محصول آمریکا، «طعم اشیا» ساخته تران آن هونگ محصول فرانسه فیلمی از اواخر قرن نوزدهم فرانسه با بازی ژولیت بینوش و بنوآ ماگیمل در نقش ۲ آشپز میانسال هم در این جشنواره دیده می شوند.
جشنواره فیلم نیویورک (NYFF ) از ۲۹ سپتامبر تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳ (۷ تا ۲۳ مهر) برگزار خواهد شد.