خبرگزاری مهر - گروه هنر – علیرضا سعیدی: عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالش ترین عرصه های فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سال های متمادی دوشادوش سایر فعالیت های فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگر چه همواره در معرض اتهام های فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشته اند اما به دلیل حس و حال موجود در آن ها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر با نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالب های گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و می گیرد، صرفاً مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سال های دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شده اند. آثاری که طبیعتاً برخی از آن ها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بوده اند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بوده اند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دل بستگان اباعبدالله (ع) است.
در بیست و پنجمین قسمت از سلسله گزارش های «روایت مهر از نواهای عاشورایی» به سراغ مجموعه آثار محسن چاوشی خواننده مطرح موسیقی پاپ رفتیم که بدون هیچ تردید چه در حوزه موسیقایی فعالیت هایش و چه دیگر فعالیت های خیرخواهانه اش یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین خوانندگان کشورمان است که با وجود عدم برگزاری کنسرت یا اجرای زنده، همچنان در ردیف بهترین و پرمخاطب ترین خوانندگان پاپ قرار گرفته و می توان او را یکی از مهم ترین و پیشروترین هنرمندانی نامید که در کشورمان به فعالیت مشغول است.
محسن چاوشی با عبور از فراز و نشیب های فعالیت های خیرخواهانه اش که با استقبال هم مواجه شده به تازگی نیز مجموعه «جمعیت حیدر» را برای حمایت از ایتام و نیازمندان راه اندازی وهمواره خود را به عنوان یکی از خوانندگان خبرساز کشورمان معرفی کرده که با وجود عدم برگزاری کنسرت و کمترین حضور در مجامع فرهنگی هنری همواره در سیبل حاشیه ها و خبرها قرار دارد. خبرهایی که عمده آنها یا متمرکز بر انتشار تک اهنگ ها و حضورش در موسیقی تیتراژ سریال ها و فیلم های سینمایی مختلف است و یا مرتبط با فعالیت هایی است که آزادی زندانیان و کمک به محرومان در اولویت قرار دارند.
این خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ که سبک و سیاق انتخاب ترانه ها و موسیقی هایش هم مانند لحن صدایش متفاوت است، در این کمپین ها که عمده فعالیت آن ها در کانال ها و فضای مجازی صورت گرفته و گفته می شود برخی افراد مشهور و صاحب نفوذ نیز با آن در ارتباط هستند، با انتشار فراخوانی با اشاره به فرد نیازمند و شرح حال کوتاه زندگی اش که توسط چاوشی و افراد دیگر شناسایی شده اند، از طرفداران و اعضای این کمپین می خواهد تا با تأمین مبلغ موردنیاز در زمینه هایی چون کمک هزینه درمان، آزادی زندانیان غیربزهکار و تأمین دیه برای نجات از اعدام با او همراهی کنند.
اما آنچه در این گزاره رسانه ای پیرامون فعالیت های محسن چاوشی مورد توجه قرار گرفته و یکی دیگر از ابعاد اخلاقی و رفتاری این هنرمند را می تواند به مخاطبانش معرفی کند، انتشار تک آهنگ هایی به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) است که وی به رسم آنچه در اندیشه و ضمیر خود پرورانده، آثار پرطرفدار و متفاوتی را با این موضوعات منتشر کرده است. آثاری که برخی از آنها یا به واسطه همکاری با سفارش مجموعه های مختلف منتشر شده و یا به دلیل اعتقادات و باورهایی است که محسن چاوشی در این سال ها به واسطه آنها دست به تولید تک آهنگ هایی زده که به نوعی نشان دهنده ارادت قلبی او به حضرت سیدالشهدا است. شرایطی که به نظر می آید با انتخاب ترانه ها و اشعاری متفاوت و البته ملودی های متفاوت دربرگیرنده حس و حال متفاوت تری هم برای مخاطبان و شنوندگان این خواننده خاص موسیقی پاپ کشورمان هم هست.
آنچه می خوانید، نگاهی اجمالی به برخی از تک آهنگ های منتشر شده با خوانندگی محسن چاوشی طی سال های اخیر با موضوع شهادت حضرت سید الشهدا و ایام سوگواری محرم و صفر است که وی در مقاطع زمانی مختلف پیش روی مخاطبان قرار داده است.
«غریب مادر – ۱۳۸۳»؛ آغاز روایت های موسیقایی آقای خواننده از واقعه کربل ا
قطعه «غریب مادر» یکی از آثار محسن چاوشی در رثای حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه جانسوز دشت کربلاست که سال ۱۳۸۳ با ترانه ای از مریم حیدر زاده منتشر شد.
اثری که به نوعی یکی از اولین آثار این خواننده موسیقی پاپ در فضای اجرا و تولید آثار مرتبط با شهادت حضرت امام حسین بود و توانست طیف زیادی از مخاطبان را با خود همراه کند.
این قطعه یکی از آثار پرطرفدار آلبوم «نفرین» به عنوان یکی از آلبوم هایی که محسن چاوشی را به مخاطبانش آشنا کرد، لقب گرفت و توانست از همان ابتدا یک محسن چاوشی متفاوت را به شنوندگان معرفی کند.
برای شنیدن قطعه «غریب مادر» اینجا را کلیک کنید.
«ظهرعطش – ۱۳۸۸»؛ وقتی محسن به تهیه کننده جواب منفی داد اما...
قطعه «ظهر عطش» یکی دیگر از تک آهنگ های منتشر شده از سوی محسن چاوشی است که به سال ۱۳۸۸ در قالب یک مجموعه موسیقایی به نام «سلام آقا» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
رامین بصیرت نیا تهیه کننده آلبوم «سلام آقا» چندی پیش بود که در یک گفتگوی مشروح درباره جزئیات حضور محسن چاوشی در این اثر موسیقایی توضیح داده بود: با محسن چاوشی حرف زدیم. چند دقیقه فکر کرد و برای همکاری به ما جواب منفی داد. مسأله او هم کمبود زمان بود. هم نگران بود که نتواند آهنگ هایش را آماده کند و هم می ترسید که آلبوم برای ماه محرم منتشر نشود. اما اصرار کردیم و اطمینان دادیم با توجه به فضایی که مورد نظرمان است هم او و هم ما به هدفمان می رسیم!
وی افزود: به چاوشی گفتم: تا زمانی که آلبوم مجوز نهایی را نگیرد، در موردش اطلاع رسانی نخواهیم کرد تا خدای ناکرده پیش هوادارانش بدقول نشود. وقتی اصرار ما را دید، چند دقیقه دیگر فکر کرد و جواب مثبت داد.
در قطعه «ظهر عطش» مرحوم آغاسی ترانه سرا و محسن چاوشی تنظیم کننده و آهنگساز حضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «ظهر عطش» اینجا را کلیک کنید.
«غدیرخون – ۱۳۸۸»؛ ادامه ارادت به امام حسین (ع) برای آلبوم «سلام آقا»
محسن چاوشی در ادامه عرض ارادت خود به حضرت سیدالشهدا قطعه دیگری را هم برای آلبوم «سلام آقا» تولید کرد که این اثر نیز تبدیل به یکی از بهترین قطعات این مجموعه موسیقایی ویژه محرم شد.
«غدیرخون» عنوان این قطعه موسیقایی است که به واسطه همکاری محسن چاوشی با امیرارجینی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این قطعه روایتگر مظلومیت سرور و سالار شهیدان و خانواده معظم حضرت سیدالشهدا در عین شکوه و عظمت این امام بزرگوار بوده و در ایام سوگواری امام حسین (ع) و ماه محرم، این قطعه سبب تجلی صحنه های حماسه کربلا در دل و جان شنوندگان است.
برای شنیدن قطعه «غدیرخون» اینجا را کلیک کنید.
«راه کربلا – ۱۳۹۲»؛ یک سفر موسیقایی به کربلای حسین
محسن چاوشی در ادامه تولید آثار مذهبی و عاشورایی خود بود مه در محرم سال ۱۳۹۲ قطعه دیگری به نام «راه کربلا» را پیش روی مخاطبان قرار داد.
در این قطعه موسیقایی محسن چاوشی تلاش کرده به واسطه ترانه امیرارجینی از شاعرانی که همکاری های متعددی با او داشته، مخاطب را در حال و خوای سفر به کربلا قرار دهد تا به واسطه این آهنگ یک مناجات موسیقایی با حضرت سیدالشهدا را تجربه کند.
فضایی که صدای خسته و خش دار محسن چاوشی مخاطب را به فضایی رهنمون می سازد که می تواند با آنچه در این قطعه موسیقایی پیش رویش قرار گرفته، حس و حال متفاوتی از عزاداری و عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا را تجربه کند.
در تک آهنگ «راه کربلا» محسن چاوشی به عنوان آهنگساز و خواننده و رضا فوادیان به عنوان تنظیم کننده جضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «راه کربلا» اینجا را کلیک کنید.
«دل خون – ۱۳۹۵»؛ شنیدن یک عرض ارادت موسیقایی در تجلیل از اربعین
مرکزآوای انقلاب اسلامی (مأوا) در محرم سال ۱۳۹۵ بود که به مناسبت اربعین حسینی تک آهنگ «دل خون» را پیش روی مخاطبان قرار داد.
این قطعه که «دل خون» نام دارد با آهنگسازی و صدای محسن چاوشی و بر اساس ترانه ای از حسین صفا با مضمون حضرت سیدالشهدا علیه السلام تهیه شده است. ضمن اینکه تنظیم این اثر با شهاب اکبری بوده، مجتبی تقی پور و اشکان موسوی نیز به ترتیب گیتار و ویولون این اثر را نواخته اند.
مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) طی روزهای اخیر آثاری با صدای احسان خواجه امیری، رضا صادقی را به مناسبت اربعین حسینی منتشر کرده بود.
برای شنیدن قطعه «دل خون» اینجا را کلیک کنید.
«حسین (ع) – ۱۳۹۹»؛ یک ساختار شکنی برای محرم و عزاداری هایش
محسن چاوشی در ادامه کارها و تجربه های متفاوتی که درعرصه موسیقی داشته و دارد در محرم سال ۱۳۹۹ بود که قطعه «حسین (ع)» را منتشر کرد.
این خواننده موسیقی پاپ که در این سال های اخیر تلاش کرده تا علاوه بر خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم در حوزه ترانه سرایی فعالیت های بیشتری داشته باشد، به مناسبت ایام محرم بود که قطعه ای به نام «حسین (ع)» را در سبکی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار داد.
در این قطعه که عمده تک نوازی آن مبتنی بر ساز دودوک با هنرمندی امیرحسین کیانپور بود، محسن چاوشی خود به عنوان ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده حضور داشت. شرایطی که از نگاه کارشناسان حوزه موسیقی هم برای او می تواند دربرگیرنده تجربه های متفاوت و هم دربرگیرنده انتقادات و نقطه نظراتی باشد که در گزاره های رسانه ای متعدد مورد توجه قرار گیرد.
برای شنیدن قطعه «حسین (ع)» اینجا را کلیک کنید.
«عباس (ع) – ۱۳۹۹»؛ ادامه دغدغه مندی های یک خواننده پردغدغه
این خواننده موسیقی پاپ درشهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا تک آهنگ دیگری را به نام «عباس (ع)» را تولید کرد.
محسن چاوشی در این قطعه موسیقایی بود که تلاش کرد تا مانند همیشه رنگ و بویی از متفاوت بودن را به رخ مخاطبانش بکشاند، شرایطی که این بار مبتنی بر شعری بود که خود در آن به عنوان شاعر حضور داشت؛ اثری که طبیعتاً می تواند هم دربرگیرنده نکات مثبت و هم دربرگیرنده نکات منفی به لحاظ ساختارهای فنی و تکنیکی محتوایی باشد.
اما آنچه توانست در این اثر و سایر آثار محسن چاوشی مورد توجه قرار گیرد، استمرار فعالیت های این خواننده پردغدغه برای تولید آثار موسیقایی متناسب با ایام سوگواری حضرت سیدالشهداست که می تواند از او یک خواننده متفاوت را به جامعه موسیقی معرفی کند.
در این قطعه موسیقایی که در منقبت و تجلیل از مقام گرامی حضرت ابالفضل العباس تولید شده، محسن چاوشی ترانه سرا و آهنگساز و خواننده، امیرجمالفرد تنظیم کننده و میکس و مسترینگ و امیرحسین کیان پور نوازنده دودوک گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
برای شنیدن قطعه «عباس (ع)» اینجا را کلیک کنید.
«آوازه خون – ۱۴۰۲»؛ یک ادای دین با دوستان هم دل به اهل کربلا
محسن چاوشی تیرماه سال ۱۴۰۲ بود که همزمان با ایام سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) به رسم سنت هر ساله خود، قطعه تازه ای را تقدیم شهدای کربلا کرد.
این خواننده صاحب سبک در توضیح قطعه تازه خود که به همراه یک ویدئوکلیپ منتشر شده است «آواز خون» نام داشت، نوشته بود: «آواز خون» نذر محرم است و ادای دین شخصی من و دوستان هم دل به اهل کربلا.
موسیقی این قطعه برداشتی از یک نوحه قدیمی است و شعر آن را امید روزبه سروده است.
رضا فوادیان تنظیم، عابد بسطامی میکس و مستر و محمدرضا آهاری کارگردانی ویدئو کلیپ این قطعه را برعهده داشته اند.
برای تماشای نماهنگ «آوازه خون» اینجا را کلیک کنید.