رئیس دانشگاه تهران با اعلام برنامه های دانشگاه تهران برای اتصال دانشجویان و فارغ التحصیلان به محیط کسب وکار، از برگزاری نمایشگاه کار در دانشگاه تهران از اول تا سوم خرداد حضور ذینفعان مختلف حوزه ...

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در نشست خبری به مناسبت برگزاری نمایشگاه کار و اعلام برنامه های اتصال دانشجویان و دانش آموختگان به محیط کسب وکار، با اشاره به شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی» گفت: موضوع اشتغال فارغ التحصیلان یکی از نکات مهم در دانشگاه کارآفرین است و رویکرد ما به موضوع اشتغال فارغ التحصیلان یک جهت گیری جدید است. در گذشته وقتی از مدیران آموزش عالی درباره اشتغال فارغ التحصیلان سوال می کردید، با دیدگاهی واگرا پاسخ داده می شد که ما در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان مسئولیتی نداریم و عنوان می شد که نهادهای دیگر باید این مسئولیت را انجام دهند. اما وقتی از دانشگاه کارآفرین و دانشگاه های نسل ۳ و ۴ صحبت می کنیم، یکی از ویژگی های دانشگاه کارآفرین این است که بتواند نقش همگرا کردن بین بخش های مختلف جامعه را ایفا کند.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با انتقاد از آنچه که تحت عنوان نوعی واگرایی در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور خواند، در آسیب شناسی وضعیت همگرایی در دانشگاه، بیان داشت: تجربه در داخل دانشگاه نشان می دهد که درباره همگرایی بخش های مختلف دانشگاه اعم از حوزه های آموزش، پژوهش، فرهنگی و دانشجویی و دیگر حوزه ها به نحوی که بتوانند حلقه اتصال باشند و یک زنجیره ای را تکمیل کنند، به اندازه کافی اندیشه نشده بود و اگر هم شده بود، آثاری از تحقق این همگرایی در عرصه اجرا مشاهده نمی شد. بنابراین در فاز اول تحقق دانشگاه کارآفرین در داخل دانشگاه تهران، همگرایی درونی را مورد توجه قرار داده ایم.

وی همگرایی عرصه های آموزشی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه را مستلزم تعریف موضوعات پایان نامه ها و رساله های دانشجویی متناسب با نیاز صنعت و با قابلیت شکل گیری شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دانست و خاطرنشان کرد: ارتباط با صنعت در دانشگاه ها نباید به مذاکره با دستگاه ها، سازمان ها و نهادها برای تعریف پروژه های تحقیقاتی محدود شود. دانشگاه تهران از بیش از ۲۱۰۰ عضو هیأت علمی صاحب نام، بالغ بر ۱۰ هزار دانشجوی دکتری و بیش از ۱۸ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد بهره مند است که نتیجه این پایان نامه ها و تحقیقات باید به حل مسائل جامعه و صنعت منجر شود. گام اول حل مسائل صنعت و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان، ایجاد یک همگرایی در درون دانشگاه است که در این راستا در یک زنجیره، تصمیماتی در سطوح مختلف معاونت ها، هیئت رئیسه، شورای دانشگاه و هیأت امنای دانشگاه اخذ و به تصویب رسیده و زیرساخت های قانونی و بخشنامه ای را برای این موضوع فراهم کردیم.

رئیس دانشگاه تهران توضیح داد: در راستای این همگرایی در داخل دانشگاه، برای برقراری رابطه بین پایان نامه ها و رساله ها با پارک علم و فناوری اهتمام داریم. به همین منظور یک مسیر دشوار را آغاز کرده ایم و آن شکستن مرزهای بروکراتیک در داخل دانشگاه است. با ابزار بروکراتیک نمی توانیم به دانشگاه کارآفرین دست یابیم لذا سبک جهاد علمی می تواند جایگزین رفتارهای بروکراتیک شود. بنابراین در بخش پایان نامه ها ما ارتباط ارگانیکی بین پارک علم و فناوری و این پردیس های علم و فناوری برقرار کردیم.



دکتر مقیمی در تشریح این ارتباط ارگانیک توضیح داد: یکی از معیارهایی که برای تصویب پروپوزال دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده، این است که آن رساله و پایان نامه چقدر می تواند تبدیل به کسب وکار فناورانه و دانش بنیان شود. همچنین صندوقی ایجاد کردیم که از پایان نامه ها حمایت می کند.

رئیس دانشگاه تهران، حلقه دیگر زنجیره ایجاد همگرایی بین حوزه های مختلف در دانشگاه تهران را ناظر بر کارکردهای پردیس های علم و فناوری دانست و گفت: در این راستا از یکسال قبل در دانشگاه تهران، رویکردمان در حوزه آموزش تغییر داده و دروس مربوط به کارورزی و مهارت ورزی را در رشته های مختلف تقویت کردیم به گونه ای که بخشی از فعالیت های علمی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی معطوف به تقویت مهارت های متناسب با نیاز بازار کار و ارتباط گرفتن با محیط کار شده است.

دکتر مقیمی از راه اندازی پردیس های علم و فناوری دانشگاه تهران در راستای توسعه مهارت ورزی دانشجویان و آشنایی با محیط کسب وکار نام برد و گفت: دو پردیس علم و فناوری در دانشگاه ایجاد شده و سه پردیس دیگر در دست ایجاد است که یک بسته کاملی از فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مهارت ورزی و تفریحی در این پردیس ها دنبال می شود. اعتقاد داریم جنبه های آموزشی و پژوهشی و همچنین نشاط، سلامتی و فرهنگی دانشجویان باید در یک قالب نظام مند، یکپارچه و همگرا دیده شود.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: پردیس علم و فناوری شهید چمران در جوار شهرک صنعتی بزرگ کشور در شهر اشتهارد واقع شده است که زیرساخت های آن در حال تکمیل است و به زودی شاهد برگزاری اولین اردوی مهارتی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی دانشجویان در این پردیس خواهیم بود که این حرکت یک جنبش جدیدی را در فضای دانشگاه های کشورمان ایجاد خواهد کرد. پردیس علم و فناوری تا پایان تابستان در قشم، مشهد مقدس و رضوانشهر گیلان نیز شکل می گیرد و در گام بعدی شاهد راه اندازی پردیس علم و فناوری در گرگان خواهیم بود. برای تأمین اعتبار لازم جهت فعال سازی پردیس های علم و فناوری با خیرین و همچنین بخش خصوصی نیز مذاکره شده است.

دکتر مقیمی افزود: این کمپ دارای خوابگاه و محیط تفریحی ورزشی نیز است و به صورت شبانه روزی برای حضور دانشجویان پیش بینی شده است تا در هر دوره این اردوی مهارتی فرهنگی، سه شبانه روز در پردیس علم و فناوری اقامت داشته باشند و از شرکت ها و کارخانه های واقع در شهرک صنعتی همجوار پردیس علم و فناوری نیز بازدید نموده و از نزدیک با محیط واقعی صنعت و مسائل آنها آشنا شوند. در شهر صنعتی اشتهارد نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی در شرایط فعلی وجود دارد که لازم است اتصال دانشجویان و فارغ التحصیلان با این محیط های کسب وکار ایجاد شود. حتی دانشجویان می توانند با الهام گرفتن از صاحبان کسب وکارها و شرکت ها، کسب وکارهای مستقل ایجاد کنند. به وزارت علوم نیز جهت اجرای این الگو برای دانشگاه های دیگر نیز اعلام آمادگی کرده ایم تا در این محیطی که فراهم شده است، حداقل پذیرای دانشجویان دانشگاه های استان تهران نیز باشیم.

دکتر مقیمی، برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران را یکی از حلقه های تکمیل زنجیره اشتغال آفرینی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانست و اظهار کرد: این رویداد ادامه دار است و یک رویداد مقطعی نیست بلکه این نمایشگاه در راستای زنجیره ای است که درباره دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تهران تعریف کرده ایم. شرکت های زیادی در محیط مصلی دانشگاه تهران گرد هم می آیند و تجربیات عملی و کاری صاحبان کسب وکار با دانش استادان و دانشجویان به اشتراک گذاشته می شود. تلاش ما در نمایشگاه کار این است که پیوند و همگرایی بین دانشگاه با محیط صنعت و کسب وکار ایجاد شود.

وی افزود: در نمایشگاه کار دانشگاه تهران قرار است ۴۰۰ عنوان فرصت شغلی با دانشجویان و فارغ التحصیلان به اشتراک گذاشته شود که هر کدام از این فرصت های شغلی، به طور متوسط پنج شغل را در درون خودش جای می دهد. مسابقه ایده ها و پیشنهادات و پروپوزال هایی که دانشجویان به شرکت ها ارائه خواهند داد برگزار می شود. بنابراین این نمایشگاه، رویدادی است که بین دولت و دانشگاه و شرکت هایی که حضور دارند یک رابطه برد - برد ایجاد می کند یعنی از یک طرف شرکت ها فعالیت ها، چالش ها، مشکلات و فرصت های بکارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان را عرضه می کنند و از طرف دیگر هم استادان و دانشجویان نیز ایده های خود را برای تقویت آن کسب وکار ارائه خواهند داد.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش، دستیابی به توسعه را ناظر بر ایفای نقش سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی دانست و تاکید کرد: اگر می خواهیم پیشرفت واقعی حاصل شود و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه دانشگاه نقش تمدن سازی خود را ایفا کند، باید همه ارکان جامعه در سه بخش با محوریت دانشگاه و نهاد علم بتوانند با هم و برای دستیابی به هدف نهایی همگرا شوند. دانشگاه برای ایفای این نقش باید اصلاح رویکردها و ذهنیت ها را از خودش شروع کند چون دانشگاهی که کارآفرین نباشد، نمی تواند چنین نقشی را ایفا کند. بنابراین ما معتقدیم کار را باید به صورت همزمان منتها با اولویت اصلاحات داخلی در دانشگاه آغاز کنیم و این همگرایی بین بخش های داخلی برای رسیدن به آن هدف نهایی که تمدن سازی است را دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه تهران در بخش پایانی سخنان خود گفت: مشکلاتی که امروز در کشور شاهد هستیم و رهبر عزیز انقلاب در سال های اخیر دائماً در شعارهای سال نیز بر روی آن تاکید دارند، موضوع اقتصاد است. دانشگاه رسالت مهمی در زمینه مهار تورم و رشد تولید برعهده دارد. برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت در حوزه های مختلف از جمله حوزه اقتصاد، نیازمند گفتگو هستیم. خانه گفتگو را از سال ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران تشکیل دادیم و جلسات آن به صورت مستمر و موضوعی ادامه پیدا می کند. هدف اول خانه گفتگو این است که ذهنیت ها را نزدیک کنیم یعنی بتوانیم یک زبان مشترک ایجاد کنیم. هنوز آنطور که شایسته جامعه ما است زبان مشترک بین بخش های مختلف دولت و بخش خصوصی و نهادهای مدنی ایجاد نشده است بنابراین در گام اول دنبال این هستیم که زبان مشترک ایجاد کنیم، رویکردهایمان را با یکدیگر مرور کنیم، همدیگر را نقد کنیم، سپس به یک مفاهیم مشترک و در نهایت به یک اقدام مشترک دست پیدا کنیم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما نیازمند اعتمادسازی بین بخش خصوصی، دولت و دانشگاه هستیم، اظهار داشت: این خیلی تلخ است که در شرکت ها و دستگاه های اجرایی، روش های دانشگاه را متهم به نظری و تئوری بودن و دارا نبودن قابلیت کاربست در محیط شرکت ها می نمایند و از سوی دیگر، دانشگاه ها هم محیط کسب وکار را متهم به بی دانشی یا مجهز نبودن به دانش کسب وکار می کنند. در چنین فضایی لازم است که زبان مشترک ایجاد کنیم، حرف همدیگر را بشنویم، با هم تعامل کنیم.

دکتر مقیمی تاکید کرد: تلاش ما در دانشگاه تهران این است که کارها را فقط در کاغذ به عنوان برنامه و سندی راهبردی محدود نکنیم. یکی از عارضه هایی که در کشور شاهد هستیم، این است که متاسفانه در دوره های مختلف مدیریتی سازمان ها برای اینکه بخواهند نشان دهند سازمان هایی پیشرفته هستند، می گویند سند راهبردی نوشته ایم و بعد هم در اکثر این جلسات تودیع و معارفه که شرکت می کنیم، از سند که تدوین کرده اند به نیکی یاد می کنند و به مدیر بعدی پیشنهاد می دهند تا آن را اجرا کند؛ باید از این افراد پرسید که اگر سندتان خوب بود و قابلیت اجرا داشت چرا خودتان و در زمان مدیریت خودتان اجرا نکردید. بنابراین ما به شدت دچار بی عملی در عرصه دانشگاهی و اجرایی هستیم چون دائماً روی کاغذ می آوریم و وقتی به مرحله عمل می رسد، یا دوره مدیریتی مان تمام شده است یا حاضر نیستیم چالش ها، ریسک ها و مخاطرات اجرا و عملیات را بپذیریم و یا اصلاً بلد نیستیم بتوانیم واحدهای مختلف را برای دستیابی به آن هدف مشترکی که تعریف شده است، همنوا کنیم.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان