سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» مازندران در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از تلاش برای ثبت جهانی «دوتار تبری» در یونسکو و تدوین منظومه هایی از موسیقی مازندران سخن گفت.

جلال محمدی نوازنده و از پژوهشگران موسیقی نواحی مازندران که طی سال های اخیر با گروه موسیقی «آوای تبری» کنسرت ها و برنامه های متعددی را پیش روی مخاطبان قرار داده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود و گروه تبری توضیح داد: مدتی است به همراه تعدادی از کارشناسان حوزه موسیقی و دوستان پژوهشگرم مشغول تدوین و گردآوری مدارک کارشناسی برای ثبت دوتار تبری در فهرست جهانی یونسکو هستم که امیدوارم به نتیجه برسد.

وی افزود: یکی از اولین اقداماتی که غیر از پژوهش های متعدد در این زمینه انجام گرفته، جمع آوری ۳ هزار و ۵۰۰ امضا در قالب یک کارزار و ارسال آن به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بود که بتوانیم در صورت تکمیل مدارک و تایید مراجع ذی ربط در این زمینه دوتار تبری را در سال ۲۰۲۴ به ثبت برسانیم. در این زمینه هم می دانیم کار بسیار سختی پیش رو داریم که امیدوارم به نتایج لازم دست پیدا کنیم. حتی اگر هم نتوانیم به موفقیت نهایی برسیم همین که بتوانیم به سهم خودمان موضوع دوتار نوازی تبری را به جهانیان بیشتر و موثرتر بشناسانیم اتفاق خوشایندی است.

این پژوهشگر در تشریح دیگر فعالیت های موسیقایی خود بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این مدت روی آن تمرکز دارم، تدوین مجموعه اشعارم در حوزه موسیقی منطقه مازندران در قالب یک کتاب و همچنین گردآوری منظومه های عاشقانه منطقه مازندران است که امیدوارم با تنظیم های جدیدی که متناسب با موسیقی این منطقه انجام می دهد، بتوانم اثر متفاوتی را به علاقه مندان این حوزه موسیقایی تقدیم کنم. به عبارتی آنچه در حال انجام است تلاش برای معرفی منظومه های عاشقانه ای از موسیقی مازندران با زبان امروزی است که به اعتقاد من در این شرایط می تواند مورد توجه مردم قرار گیرد.

سرپرست گروه موسیقی آوای تبری مازندران که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف موسیقایی و تلویزیونی از جمله مجموعه «پایتخت» به آهنگسازی آریا عظیمی نژاد حضور فعالی داشته اند، در بخش دیگری از صحبت های خود به تولید بیش از ۲۰ قطعه صوتی و تصویری برگرفته از موسیقی منطقه مازندران اشاره کرد و گفت: در ایام کرونا که فعالان حوزه موسیقی مجالی برای تولید و اجرای اثر موسیقایی نداشتند تمام تلاشمان را انجام دادیم که در حوزه «تولید محتوا» بتوانیم دستاوردهایی داشته باشیم. در این زمینه هم موفق به تولید بیست قطعه موسیقایی و تصویری شدیم که آنها را به تناوب پخش کردیم و خوشبختانه با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شد.

محمدی افزود: آنچه در این نماهنگ ها مورد توجه قرار گرفته استفاده از نسل های مختلف نوازندگی سازهای محلی منطقه مازندران از جمله دوتار و دوسرکوتن و نقاره نوازی است که می تواند فارغ از جنبه های سرگرم کننده ای که برای مخاطبان داشته باشد، دربرگیرنده مولفه های خوبی برای حوزه های پژوهشی نیز باشد. چنین کارهایی به اعتقاد من واقعاً شرایط سختی در حوزه های تولید دارند که متاسفانه کمتر مجموعه ای حاضر به حمایت در این زمینه شد و امیدوارم با این هزینه ای که صورت گرفته بتواند تاثیرات بسزایی هم داشته باشند.

این نوازنده که اخیراً در تدوین دانشنامه موسیقی مازندران با جهانگیر نصری اشرفی مولف اثر همکاری می کند، تاکید کرد: تمام این موسیقی ها در قالب های مختلف به ثبت رسمی رسیده که در آینده علاقه مندان این حوزه بفهمند ما در حد و اندازه های خودمان کارهایی را با هدف گسترش و اعتلای موسیقی منطقه مازندران انجام دادیم. کارهایی که انجام آن واقعاً سخت بود و هیچ درآمدزایی هم برایمان نداشت. اما خوشحالم از اینکه توانسته به سهم خود اقدامی برای ثبت و ضبط موسیقی منطقه مازندران به حساب آید.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت های خود ابراز امیدواری کرد تا هرچه زودتر با آرام تر شدن اوضاع اجتماعی شرایط برای برگزاری کنسرت های موسیقی مهیا شود تا هنرمندان بتوانند با اجرای زنده آثار مختلف در خدمت مخاطبان علاقه مند این حوزه باشند.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان