خبرگزاری مهر - گروه هنر - علیرضا سعیدی: اگرچه فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی در ایران طی ماه های گذشته به دلیل التهابات و اتفاقات اخیر دچار تغییر و تحولات اساسی شده و شرایط تولید آلبوم و برگزاری کنسرت در مقیاسی بسیار بیشتر از آنچه تصور می شود در شرایط بحرانی و نامعلومی قرار گرفته است، اما طی هفته های اخیر مجموعه ها و پروژه های موسیقایی منتشر شده اند که در نوع خود تلاش کردند تا اوضاع نابسامان نشر آثار موسیقایی را از این وضعیت بحرانی و بغرنج نجات دهند.
شرایط نابسامانی که هم در حوزه کنسرت ها و هم در حوزه آلبوم ها، هرکدام به یک میزان در وضعیتی قرار گرفته اند که کلیدواژه «بحران» به طور تمام و کمال برای آن صدق پیدا می کند و می بایست هم نهادهای سیاست گذار در حوزه فرهنگ و هنر و هم اصناف مختلف حوزه موسیقی به ویژه «خانه موسیقی» و «مجمع صنفی تهیه کنندگان و ناشران موسیقی» روی این موضوع ویژه تمرکز بیشتری داشته و با ارائه راهکارهای منطقی سعی در بهبود اوضاع فعلی نظام اقتصادی موسیقی ایران داشته باشند. شرایطی که بسیاری از فعالان حوزه موسیقی می دانند اکنون نوازندگان و فعالان این حوزه به غیر از چند شرکت و خواننده متمول در چه شرایط نامطلوبی قرار گرفته اند. چارچوبی غم انگیز که دیدگاه های دو قطبی این روزهای جامعه شرایط آنها را برای فعالیت در عرصه موسیقی سخت تر کرده است.
به هر ترتیب اکنون فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی در ایران در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار گرفته که به نظر می آید برای برون رفت از آن به ویژه در ماه های پیش روی به فکر چاره ای منطقی باشیم. مسیری که قطعاً راه رفتن در این باریکه راه فعلی تولید و اجرا نتیجه ای جز افزایش بحران برای مخاطبان و هنرمندان این عرصه نخواهد داشت. فرآیندی که همین تعداد کم انتشار آلبوم در ماه های گذشته گواه محکمی برای آنچه موسیقی ایران را در معرض خطر جدی قرار داده، قلمداد می شود.
آنچه می خوانید نمونه هایی اندک از آلبوم ها و پروژه های موسیقایی است که طی هفته های گذشته در قالب آثار مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته است و به نظر هم می آید نظر به نقایص فراوانی که در فروش و عرضه اینترنتی و فیزیکی آثار موسیقایی در ایران وجود دارد، فروش چندانی هم نداشته باشد. گو اینکه شرکت ها و مؤسسات تولید و عرضه این حوزه، آثار را منتشر کرده اند که در فراموشی و محاق محض فرو نروند. فرآیندی به شدت خطرناک که عبور از این پیچ تند می تواند تبدیل به دستاوردی مهم در این شرایط باشد.
«زار»؛ شنیدن یک آلبوم از استاد مسلم نوازندگی موسیقی ایرانی
آلبوم «زار» از تازه ترین محصولات مرکز موسیقی حوزه هنری است که چندی پیش با هنرمندی محسن نفر از آهنگسازان، نوازندگان و استادان شاخص موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«شوریده»، «سقوط»، «شورش»، «آشفته»، «درکوب»، «زار»، «زاری»، «در هوایت»، «هوایی» از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
محسن نفر چندی پیش بود که درباره این آلبوم گفته بود: از آن جهت که موسیقی ایرانی گنجینه ای از مضامین هدایت گر و نکته دار است بنده تصمیم گرفتم که دست به تولید اثری بزنم که بتواند دربرگیرنده اندیشه های متعالی ساخت موسیقی باشد. این روند هم به طور حتم در آینده نیز به صورت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد. درباره نام گذاری آلبوم هم باید بگویم که بشر در حالت «زاری» است. […] اگر بخواهیم به خود موضوع اصلی این آلبوم بپردازیم اینکه موسیقی، پاسخی به زیباشناسی هستی است که همه آن هنر خداوند است. یکی از این بهانه های جمال و زیبایی صدا و آواست. صدای خوش و آوای خوش یکی از جلوه های زیبایی است که حضرت رب العالمین در این دنیا برای ما آفریده است. موسیقی میراث دار نشان دادن و ارائه صدای خوش است که در موسیقی به دو صورت ارائه می شود. یکی با حنجره آدمی که صدای خوش دارند و دیگری ابزار و آلات موسیقی است. در حقیقت موسیقی صدای خوش است که اگر کلام را با آن می شنویم برای لذت بیشتر است. ما اگر بتوانیم از صدای خوش منحصر از کلام لذت ببریم به ساحت موسیقی نزدیک تر هستیم.
محسن نفر آهنگ ساز، پژوهش گر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سه تار است که از سال ۱۳۶۰ و با تأسیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی (حوزه اندیشه و هنر اسلامی) وارد این مجموعه شد. وی در سال های اولیه دهه ۶۰ دو آلبوم «وصل مستان» و «شمس الضحی» را با همکاری حسام الدین سراج منتشر کرد که تا امروز به عنوان ابتکاری تازه در موسیقی سنتی و ایرانی می درخشند. ضمن اینکه آلبوم «باغ ارغوان» با صدای سراج و سرپرستی و آهنگسازی محسن نفر، آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» و آلبوم «یادیار» از دیگر آثار این هنرمند به شمار می روند.
«اشک نیزار» و «کلید سل»؛ آلبوم هایی که این روزها شنیدنی تر هستند
آلبوم «اشک نیزار» و «کلید سل» از معدود پروژه های موسیقایی منتشرشده در این روزهاست که در قالب دو اثر بی کلام از علی صالحی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در آلبوم «اشک نیزار» نیما محمدی جاویدی نوازنده پیانو و علی صالحی نوازنده نی حضور دارند. این در حالی است که محمدرضا داوری تنظیم کننده، میکس و مستریک و محمدرضا داوری به عنوان صدابردار دیگر عوامل اجرایی آلبوم را تشکیل می دهند.
«اشک من»، «بردی از یادم»، «گیسو»، «رسوای زمانه»، «سیمین بری»، «به سوی تو»، «دامن کشان»، «پری کجایی»، «سنگ خارا» آثاری هستند که در قالب آثار بازسازی و باز تنظیم شده در قالب موسیقی های بی کلام برای علاقه مندان ارائه شده اند.
آثاری که به نظر می آیند به دلیل ساختار نوستالژیک و محتوای آشنایی که آهنگ های اصلی آن برای مخاطبان داشته اند. بهترین موقعیت برای بازسازی و بازنوازی در جهت بهبود شرایط روحی مردمان این روزهای جامعه اجرا شده اند.
آلبوم دیگر علی صالحی با نوازندگی فلوت این هنرمند پیش روی مخاطبان قرار گرفته، «کلید سُل» نام دارد که در قالب پنج قطعه بی کلام در سبک پاپ به مخاطبان عرضه شده است.
«اندوه هزارساله»؛ شنیدن ۱۵ آهنگ خیلی آشنا که این بار متفاوتند
مجموعه «اندوه هزارساله» عنوان یکی دیگر از آلبوم های این روزهای بازار موسیقی است که در قالب سومین اثر مستقل محمد دارابی فر در قالب ۱۵ قطعه بی کلام منتشر شده اند.
فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی در ایران در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار گرفته که به نظر می آید برای برون رفت از آن به ویژه در ماه های پیش روی به فکر چاره ای منطقی باشیم «اندوه هزارساله»، «خونه»، «درون ما»، «روهینگیا»، «به ابرها بگو»، «آسمان آخرین»، «رویاهامان درباد»، «حوالی گندمزار»، «اینجا آسمان ابری است»، «رفتن و بازنگشتن»، «وصال»، «رویاهامان در باد»، «سایپونا»، «شب بخیر ونجلیس»، قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
محمد دارابی فر درباره این آلبوم نوشته است: این آلبوم حکایت روزهای تاریک و روشن مردم ایران است، نغمه های آشنایی که انگار تمامشان را در کوچه و خیابان شنیده و دیده ایم. یک آلبوم مدرن کلاسیکال و امبینت ایرانی.
حرکت تار و سه تار و سنتور در کنار سازهای دیگر مثل پیانو و ویولن به خوبی تصویری از نسل امروز به نمایش می گذارد. ملودی های غمناک و فضای وهم آلود هر قطعه گواهی است بر آشفتگی احوالات این روزهای جامعه. در این آلبوم نازنین طهرانی نیز به عنوان نوازنده ی ویولن حضور دارد.»
این آهنگساز از جمله هنرمندانی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۷ با یک آلبوم کوتاه به نام «از یک خواب» آغاز کرد و پس از آن نیز آلبوم های «از یک خواب»، «کجاست زندگی» را منتشر کرد.
«بودن»؛ آلبومی برای چالش تمامیت خواهی ما انسان ها
آلبوم «بودن» با تنظیم صهبا امینی کیا و ملودی آواز و خوانندگی سیاوش رضوان بهبهانی توسط نشر «ماهور» منتشر شد.
«صبح امید»، «بیابان»، «گور شد گهواره»، «بودن»، «چه درد است»، «من و این همیمه ها»، «شاعر»، «سه قطره خون» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در این آلبوم که توسط کوئینتت «خلیج فارس» به سرپرستی امین غفاری منتشر شده است، امین غفاری نوازنده ویولن یک، فرشاد شیرانی نوازنده ویولن دو، مهدی منادی نوازنده ویولا، کیانمهر کشاورز نوازنده ویولنسل، یلدا صمدی نوازنده پیانو گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
در توضیح این آلبوم نیز آمده است: آلبوم «بودن» مجموعه ای از مراودات موسیقایی آهنگساز، صهبا امینی کیا، با خواننده اثر سیاوش رضوان است. به نحوی که به گفته خودشان، آواز سیاوش به سنت های موسیقایی و ادبی گذشته توجه دارد و موسیقی صهبا بر ملاحظات و برداشت های شخصی او از ایران و ایرانی بودن تاکید می کند. توصیه آهنگساز به شنوندگان این اثر تجربی و تلفیقی این است که اگر قطعه ای به مذاقشان خوش نیامد به قطعه بعدی گوش بدهند. به اعتقاد او موسیقی ایران اسیر قهر تونالیته است. اما در این آلبوم سعی شده است که این تمامیت خواهی تنال (در واقع دستگاهی) به چالش کشیده شود.
«شیخ امیری» و «طرز رستم»؛ شنیدن زخمه های ساز استاد فقید
دو آلبوم «شیخ امیری» و «طرز رستم» از آثار تازه منتشرشده در بازار موسیقی است که به تازگی با هنرمندی مرحوم یدالله تیموری از پیشکسوتان موسیقی مقامی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است
آلبوم «شیخ امیری» به روایت استاد یدالله تیموری اثر اولی است که در قالب مقام های باستانی حوزه گوران با قطعات «باریه»، «پاوه موری»، «پیر دوران»، «خاموشی»، «شیخ امیری» و قطار منتشر شده اند.
آلبوم «طرز رستم» نیز عنوان دیگر اثر این هنرمند فقید موسیقی مقامی منطقه گوران است که در قالب معرفی آثاری چون «الون الون»، «طرز رستم»، «شاه خوشین»، «کاکه سویی»، «گله و دره»، «مجنونی»، «مناجات» در دسترس علاقه مندان موسیقی مقامی منطقه گوران قرار گرفته است.
استاد یدالله تیموری که دهم آبان سال از ۱۳۹۵ درگذشت جمله هنرمندان برگزیده تنبور نوازی کرمانشاه بود که ۲۸ مرداد سال ۱۳۱۸ در کرمانشاه به دنیا آمد. او از کودکی با صدای تنبور پدرش مرحوم استاد عبدالله تیموری جذب این ساز شد و از محضر وی و استاد سید قاسم افضلی کلام ها و مقام ها ونظم های تنبور را فرا گرفت. او از هنرمندانی بود که در طول هفتاد سال فعالیت حرفه ای خود شاگردانی چون جلیل جهانگرد و جمیل رحمتی را به جامعه موسیقی نواحی ایران معرفی کرد.
«قاسم هنوز زنده است»، موسیقی نامه ای از حوزه هنری برای سردار دل ها
چندی پیش در آستانه سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بود که میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری آلبوم «قاسم هنوز زنده است» را به اهالی رسانه معرفی کرد.
میلاد عرفانپور ضمن ارائه توضیحاتی درباره آلبوم قاسم زنده است که با حضور جمعی از هنرمندان شناخته شده موسیقی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، گفت: آلبومی که امروز درباره آن صحبت می کنم تقریباً تمامی قطعات آن در استودیو پژواک مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده که امروزه یکی از بهترین ظرفیت های موسیقایی برای ضبط معرفی شده است.
وی افزود: در باب شخصیت های بزرگ همیشه آثار مختلفی در حوزه های مختلف هنر خلق شده است. به عنوان مثال در حوزه نقاشی حوزه «پرتره» یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. اصولاً توجه به قهرمان گرایی و ترسیم چهره قهرمان در هنر همواره بحث جدی بوده و هست.
برای ما هم شهید قاسم سلیمانی بدون اغراق نه برای مردم ایران بلکه برای همه مردم جهان قهرمانی است که به زعم من مشابه ندارد. البته در طول تاریخ هم اگر می خواستیم قهرمان های خود را بشماریم قهرمان هایی بودند که به صورت شفاهی به ما رسیده اند و براساس هنر داستان نویسان ما بوده است که شاید ریشه های واقعی داشته باشند، اما همه آنها برآمده از داستان ها و تخیلات بزرگان ادبیات ما به مخاطب ارائه شده اند که بسیار ارزشمند هستند.
«سربازنامه»؛ آلبومی که به شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم شد
در آستانه سالروز شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی، آلبوم موسیقایی «سرباز نامه» با سروده ای از افشین علا و خوانندگی پرواز همای رونمایی و با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و خانواده شهید سپهبد قاسم سلیمانی از عوامل تولید این اثر فاخر تقدیر به عمل آمد.
تقدیر از افشین اعلا شاعر برجسته کشورمان و سراینده کتابی با عنوان «سربازنامه» که آثار این آلبوم موسیقایی برگرفته از این کتاب در قالب منظومه بلند و حماسی در رثای حاج قاسم سلیمانی خلق شده، از جمله برنامه جانبی این مراسم بود. این مراسم با حضور جمعی از خانواده معظم شهدای مدافع حرم و جمع کثیری از علاقه مندان موسیقی با اجرای تعدادی از آثار این آلبوم در تالار وحدت تهران برگزار شد.
آلبوم موسیقی سربازنامه در ستایش مقام قهرمانان افسانه ای شاهنامه (آرش کمانگیر و سیاوش) ساخته شده و در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت رونمایی شده است.
«آرش»، «دشمن»، «پرتاب»، «مرز وطن»، «پیر قبیله»، «حلقه وصل»، «سیاوش دیگر»، «رفیق خفته در خون»، «پیاله خون»، «تفنگم»، «خدا و میهن»، «اشک عالم» و «پیر تاریخ» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.