آلبوم «زار» به عنوان جدیدترین اثر تک نوازی محسن نفر صبح امروز دی با حضور دست اندرکاران این اثر موسیقایی در حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محسن نفر نوازنده و آهنگساز در مراسم رونمایی از این آلبوم گفت: اگر بخواهیم به خود موضوع اصلی این آلبوم بپردازیم اینکه موسیقی، پاسخی به زیباشناسی هستی است که همه آن هنرخداوند است. یکی از این بهانه های جمال و زیبایی صدا و آواست. صدای خوش و آوای خوش یکی از جلوه های زیبایی است که حضرت رب العالمین در این دنیا برای ما آفریده است. موسیقی میراث دار نشان دادن و ارائه صدای خوش است که در موسیقی به دو صورت ارائه می شود. یکی با حنجره آدمی که صدای خوش دارند و دیگری ابزار و آلات موسیقی است. در حقیقت موسیقی صدای خوش است که اگر کلام را با آن می شنویم برای لذت بیشتر است. ما اگر بتوانیم از صدای خوش منحصر از کلام لذت ببریم به ساحت موسیقی نزدیک تر هستیم.

این نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی ادامه داد: موسیقی ایرانی بنا بر تجربیاتی که در قرون متمادی داشته نشان داده با تعقل آدمی کار دارد. یعنی کمتر با هیجان آدمی سر و کار داشته است و تمامی انتقاداتی که اذهان یک سو نگر درباره موسیقی ایرانی مطرح می شود نشان از این است که این افراد آنچنان که باید به تعقل در موسیقی ایرانی توجه نکرده اند. پس موسیقی ایرانی متضمن وجه و ساحت عقلانی بشراست. شما اگر به ردیف موسیقی ایرانی گوش می کنید دائم پرسش می کنید که این نوع موسیقی چه چیزی می خواهد بگوید؟ و همین نگاه یعنی تعقل. وقتی درباره موضوعی چرا و چیستی را مطرح می کنید یعنی به ساحت تعقل نزدیک شده ایم. ساحت بعدی موسیقی ساحت احساسات موسیقی است که می تواند دربرگیرنده نکات مهمی باشد. شاید ساحتی باشد که از تعقل هم بالاتر است.

نفر ادامه داد: ما با گنجیه ای از موسیقی ایرانی مواجه هستیم که دربرگیرنده احساس و تعقل است. البته سال های زیادی از آن غافل بودیم، اما به واسطه حضور شعرای بزرگوار در تاریخ ادبیات ایران در شرایط بسیار ارزشمندی قرار دارد که به جهت همراهی با شعر حکیمانه از وجه بسیار ارزشمندی برخوردار است که از مقام انسانی اش افول نکرده و از برخی هیجانات موسیقی غرب زده امروز به دور است. این هنر موسیقی ایرانی است که می تواند برجستگی ها و اهمیت زیادی داشته باشد.

وی درباره جزییات آلبوم «زار» هم گفت: از آن جهت که موسیقی ایرانی گنجینه ای از مضامین هدایت گر و نکته دار است بنده تصمیم گرفتم که دست به تولید اثری بزنم که بتواند دربرگیرنده اندیشه های متعالی ساخت موسیقی باشد. این روند هم به طور حتم در اینده نیز به صورت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد. درباره نام گذاری آلبوم هم باید بگویم که بشر در حالت «زاری» است.

این نوازنده درباره برنامه های خود برای برپایی کنسرت موسیقی گفت: اگر در سال آینده خداوند به من کمک کند حتما برنامه هایی برای برگزاری کنسرت دارم که به زودی اطلاع رسانی می شود.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان